این سامانه در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، تکریم ارباب رجوع و رعایت سند حقوق شهروندی، توسط دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور راه اندازی شده است.

توجه :

الف) شکوائیه باید در حیطه اختیارات و وظایف شرکت های آب و فاضلاب باشد.
رسیدگی به شکایات مربوط به تامین و توزیع آب شرب داخل شهرها و روستاها در حیطه وظایف این شرکت می باشد. برای سایر موارد از قبیل تامین آب کشاورزی، حفر چاه های کشاورزی و صنعتی، حریم سدها و رودخانه ها و ... به سامانه شکایت شرکت مدیریت منابع آب ایران مراجعه فرمایید.
ب) ماهیت موضوع موردنظر شما باید «شکایت» باشد
ج) شکوائیه باید واضح، شفاف، مستند و مستدل باشد
د) از توضیحات اضافه و پیوست کردن مدارک غیرضروری خودداری شود. در صورت نیاز به توضیح بیشتر یا مدرک، کارشناسان بررسی کننده شکوائیه، با شما تماس خواهند گرفت

حریم شخصی :

کاربران محترم می توانند اطمینان داشته باشند که اطلاعات شخصی ارسالی از طریق فرم ثبت شکایت، محرمانه تلقی شده و به هیچ وجه در اختیار شخص یا سازمانی قرار نگرفته و حریم شخصی ایشان کاملا محفوظ خواهد ماند.

استفاده از خدمات این پرتال، برای عموم آزاد است.

توجه داشته باشید شکایت به مواردی اطلاق میشود که درخواست پس از پیگیری از روال قانونی خود بنا به دلایلی دچار مشکل شده است.

تمامی افراد می توانند ۳۶۵ روز سال و در هر ساعتی از شبانه روز، شکایات خود را از طریق پرتال ثبت شکایت و یا تماس با تلفن گویای ۸۹۶۰۸۹۶۰-۰۲۱ ثبت نمایند.

مدت زمان رسیدگی به شکایات بیست روز کاری می باشد.

در تمامی مراحل ثبت و رسیدگی به شکایت، امکان اطلاع از آخرین وضعیت شکایت از طریق ارسال پیامک با فرمت    کد/شناسه_ملی*شماره_پیگیری*1   به شماره ۳۰۰۰۶۰۰۹۱۰ وجود دارد.

تماس با ما

ساعت کار : ۸ الی ۱۶

آدرس : تهران، بلوارکشاورز، خیابان برادران شهید عبدالله زاده، پلاک ۶

آدرس پست الکترونیکی دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات : cmp@nww.ir

تلفن دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات : ۸۹۶۰۱۳۰۵-۰۲۱

تلفن گویا : ۸۹۶۰۸۹۶۰-۰۲۱

بستن پنجره

راهنمای رویه ثبت و پیگیری شکایت سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات

کاربر گرامی

۱. جهت طرح شکایت، بر روی دکمه ثبت شکایت کلیک کنید

تصویر شماره یک راهنما

۲. صفحه باز شده را مطالعه و بر روی دکمه ادامه ثبت شکایت کلیک کنید.

تصویر شماره دو راهنما

۳. فرم باز شده را پس از مطالعه، تکمیل نمایید. سپس بر روی دکمه ثبت شکایت کلیک کنید.

تصویر شماره سه راهنما

۴. پس از ثبت شکایت، سامانه به شما یک شماره پیگیری ارائه خواهد کرد. این کد از طریق پیامک نیز برای شما ارسال می گردد.

شما می توانید با کلیک بر روی دکمه چاپ رسید، رسید خود را بر روی کاغذ نیز چاپ نمایید.

** لطفا در حفظ شماره پیگیری شکایت خود کوشا باشید، زیرا جهت پیگیری های بعدی به آن نیاز خواهید داشت.

تصویر شماره چهار راهنما

۵. جهت پیگیری شکایت خود، پس از گذشت بیست روز کاری از زمان ثبت شکایت، می توانید به سه روش اقدام به پیگیری آن نمایید.

روش اول : مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات با آدرس http://cmp.nww.ir و کلیک بر روی دکمه پیگیری شکایت و سپس وارد نمودن شماره پیگیری و کلیک دکمه مشاهده پاسخ.

تصویر شماره پنج راهنما تصویر شماره شش راهنما

روش دوم : ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۶۰۰۹۱۰ با الگوی کد/شناسه_ملی*شماره_پیگیری*1

روش سوم : تماس با تلفن گویا ۸۹۶۰۸۹۶۰-۰۲۱ دفتر بازرسی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

تذکر مهم : این سامانه تنها جهت ثبت شکایات می باشد و هیچگونه اقدامی در خصوص درخواست های اداری نخواهد داشت.

بستن پنجره

پرسش های متدوال

۱. از ۱۲۲ چه مواردی را بایستی سؤال و پیگیری نماییم؟

پاسخ : سامانه ۱۲۲ اصلی ترین پل ارتباطی مجموعه آب و فاضلاب با مشترکین می باشد که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و دریافت پیام های مردمی می باشد. پیگیری گزارشات مربوط به حوادث شبکه های آب و فاضلاب، افت فشار و قطعی های آب، مشکلات کیفی آب شرب، اطلاع رسانی در خصوص قطعی های برنامه ریزی شده آب در مناطق مختلف، مشاوره در خصوص خدمات شرکت های آب و فاضلاب و... از وظایف اصلی این حوزه می باشد. در حال حاضر در برخی از شرکت ها تمامی خدمات ۲۲ گانه از طریق این سامانه ارائه می گردد و در آینده نزدیک ، کلیه شرکتهای آب و فاضلاب خدمات ۲۲ گانه را از طریق سامانه ۱۲۲ ارائه خواهد داد.


۲. الگوی مصرف آب برای هر خانوار چه میزان می باشد؟

پاسخ : الگوی مصرف آب با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه ایی در هر استان متفاوت می باشد :

استان گیلان : ۱۳ متر مکعب در ماه

استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، مازندران، مرکزی و قزوین : ۱۴ متر مکعب در ماه

استان های اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، همدان، یزد و خراسان جنوبی : ۱۵ متر مکعب در ماه

استان های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و لرستان : ۱۶ متر مکعب در ماه

استان های کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان : ۱۷ متر مکعب در ماه

استان سیستان و بلوچستان : ۱۸ متر مکعب در ماه


۳. جداول پلکانی تعرفه آب بهاء به چه صورت می باشد؟

پاسخ : تعرفه آب بهاء بصورت پلکانی می باشد بگونه ایی که به ازاء هر ۵ متر مکعب افزایش مصرف آب مبلغ آب بهاء بصورت تصاعدی افزایش می یابد. افزایش مبلغ آب بهاء در مصارف پائین و تا الگوی مصرف ناچیز و در مصارف بالای الگوی مصرف با شیب تندتری افزایش می یابد.


۴. هزینه اجرای شبکه چیست و در چه مواردی اعمال می گردد؟

پاسخ : برابر بند ۲۳-۴ آیین نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه های آب و فاضلاب، برای واگذاری انشعاب آب و فاضلاب به متقاضیان، می بایست شرکت آب و فاضلاب ظرفیت و امکانات لازم جهت برقراری و یا تغییر انشعاب مورد نیاز متقاضی را در محل مورد تقاضا داشته باشد. لذا در صورتی که آخرین نقطه خط لوله عمومی تا ابتدای انشعاب مورد تقاضا بیشتر از ۸ متر فاصله باشد، متقاضی می بایست هزینه احداث شبکه و تأسیسات مربوطه را پرداخت نماید.


۵. هزینه های تکلیفی در قبض آب به چه منظور دریافت می گردد؟

پاسخ : هزینه های تکلیفی طبق بند الف تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف ، مبلغ ۲۰۰ ریال تحت عنوان تکالیف قانون بودجه جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری و اصلاح شبکه آب مربوط به آن از مشترکین شهری اخذ میشود.


۶. آیا دریافت انشعاب فاضلاب الزامی می باشد؟

پاسخ : به استناد ماده ۱۵ قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب ۱۳۶۹/۱۰/۱۱ مجلس شورای اسلامی داشتن انشعاب فاضلاب ضروری است. همچنین برابر بند ۴-۲۳-۲ آیین نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه های آب و فاضلاب، داشتن انشعاب آب و فاضلاب لازم و ملزوم یکدیگرند و کلیه مالکان املاک واقع در محدوده طرح جمع آوری و دفع فاضلاب مکلفند ظرف مدتی که دستگاهها و شرکتهای آب و فاضلاب اخطار یا اعلان می نمایند تقاضای نصب انشعاب فاضلاب ملک خود را به مرجع مربوطه تسلیم و هزینه آن را پرداخت نمایند در غیر این صورت شرکتهای آب و فاضلاب مجاز به قطع آب اینگونه املاک خواهند بود. برقراری مجدد آب موکول به درخواست نصب انشعاب فاضلاب و پرداخت هزینه آن می باشد.


۷. نحوه تشخیص خرابی کنتور و چگونگی فرایند تعویض کنتور به چه شکل می باشد؟

پاسخ : کنتور های خراب به کنتور هایی اطلاق می شود که از لحاظ سیستم اندازه گیری و تحلیل سیستمی و یا شکل ظاهری از حالت استاندارد خارج شده باشد و یا به هر علتی امکان اندازه گیری و نمایش صحیح میزان حجم آب عبوری را ندارد. در این حالت شرکت طبق برنامه ، کنتورهای خود را آزمایش کرده و صحت کار آن را از حیث نشان دادن ارقام مصرف بر اساس استانداردهای پذیرفته شده ، کنترل خواهد کرد و بر حسب ضرورت و با تقاضای مشترک یا استفاده کننده آزمایش لازم را به عمل می آورد در این حالت در مواردی که وسایل اندازه گیری سالم تشخیص داده شود مشترک یا استفاده کننده متقاضی آزمایش کنتور باید هزینه آزمایش را پرداخت نماید.


۸. شرایط اعمال تخفیف ناشی از نشت داخلی ملک چیست؟

پاسخ : ۱) درخواست مشترک مبنی بر بررسی صورتحساب صادر شده. ۲) بازدید و کارشناسی محل ، مستند سازی و تشخیص تلف آب. ۳) متوسط مصرف مشترک خانگی در دوره مورد اعتراض بیش از مصرف نظیر قیمت تمام شده بودجه مصوب همان سال شرکت باشد. ۴) عدم استفاده از تخفیف تلف آب در ۴ سال گذشته.


۹. آیا امکان تفکیک کنتور در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی وجود دارد؟

پاسخ : به آپارتمان ها و مجموعه های مسکونی ،تجاری و اداری که تاسیسات لوله کشی داخلی مجزا دارند در صورت وجود امکانات فنی شرکت انشعاب های متعدد واگذار خواهد کرد لیکن در صورتی که تاسیسات لوله کشی داخلی این واحدها مجزا نباشد یک انشعاب واگذار می شود.


۱۰. در چه صورت نصب مخزن و پمپ در ساختمان توصیه می شود؟

پاسخ : نصب مخزن و پمپ بصورت همزمان در شرایط کم آبی و ساختمانهای مرتفع توصیه میشود. انجام لوله کشی های داخلی آب و مسئولیت اجرای صحیح آن به عهده مشترک بوده و شرکت فقط موظف به تامین فشار متعارف شبکه آب می باشد. در مورد ساختمانهای بلند ، می بایست با نظر کمیته فنی شرکت (متشکل از مدیر شبکه و انشعاب و کارشناسان دفتر فنی) با تعبیه مخزن ذخیره ای که آب به صورت آزاد وارد آن شود به وسیله پمپاژ از این منبع ، فشار استاندارد در طبقات ساختمان را تامین می نماید.


۱۱. علل احتمالی افزایش ناگهانی قبض آب بهاء در یک دوره چیست؟

پاسخ : عمده ترین علت افزایش ناگهانی قبض آب مربوط به افزایش مصرف مشترک می باشد که امکان دارد به هریک از دلایل ذیل رخ دهد : ۱) مصرف خود مشترک افزایش یافته باشد. ۲) هدررفت آب در تاسیسات داخلی رخ داده باشد. ۳) عملکرد کنتور با اشکالاتی مواجه گردیده باشد.


۱۲. چگونه می توانیم مصرف آب را کاهش دهیم؟

پاسخ : با استفاده از ابزار کاهنده مصرف، بررسی تأسیسات داخلی جهت رفع فرسودگی و همچنین رفع اشکال احتمالی در عملکرد وسایل آبی از جمله کولرهای آبی و کلیه شیرهای آب مصرفی و در نهایت ارتقاء فرهنگ مدیریت مصرف.

بستن پنجره